domingo, 30 de diciembre de 2007

Catalunya i el canvi climàtic

"[…] al febrer de 2007, a Madrid el Govern espanyol, a través del Consell Nacional del Clima, va presentar unes conclusions que […] deien que en les properes dècades (2020-2030) les precipitacions en forma de pluja es reduirien fins a prop de la meitat al sud de la península Ibèrica, mentre que les temperatures màximes podrien arribar a augmentar fins a 8 graus.

Pel que fa al nostre país, Catalunya, l’informe, que va ser elaborat per l’Institut Nacional de Meteorologia, preveia un augment de la temperatura d’entre 0,5 i 1,5 graus en el període 2010-2040, i d’entre 2,5 i 4 graus d’allà al 2070. Cap al final de segle, les previsions eren molt pessimistes i dibuixaven un escenari climàtic força complicat, amb un augment de temperatures de fins a 6 graus cap al 2100, amb una forta retallada de pluges, una marcada tendència al que els experts anomenen “africanització” dels estius (temperatures extremes i una calor asfixiant) i la pràctica desaparició de la primavera i la tardor.

[…] Encara un darrer informe del Ministeri de Medi Ambient ens aporta una dada esgarrifosa: la península Ibèrica es troba, segons els experts, a la probable “zona zero” dels efectes del canvi climàtic al sud d’Europa. Entre d’altres, és previsible que al llarg del segle XXI […] es produeixi una reducció de fins al 40% de la disponibilitat d’aigua potable a l’Estat espanyol."

José Luis Gallego, Encara hi som a temps. Com serà Catalunya si no aturem el canvi climàtic, Columna, Barcelona, 2007, pág. 90.

África podría empezar en los Pirineos. Todavía estamos a tiempo de evitar entre tod@s. Que nuestr@s niet@s no tengan la oportunidad de echarnos en cara que nos quedamos de brazos cruzados. Y gracias, José Luis, por hablar tan claro. No tienes nada de “gallego”.

1 comentario:

MELISANDE dijo...

CURIOSAMENTE EL OTRO DIA HABLABAMOS EN MI TRABAJO SOBRE ESTO.
UN COMPAÑERO COMENTO QUE LOS CATALANES SOMOS DENTRO DE ESPAÑA LOS QUE MENOS CONSUMO DE AGUA TENEMOS POR PERSONA Y SIN EMBARGO LOS QUE MAS PAGAMOS POR ELLA.
POR LO QUE COMENTABAN EN LOS ULTIMOS AÑOS NO SE HA HECHO MAS QUE UNA OBRA HIDRAULICA Y ENCIMA PARA EL RIEGO POR INHUNDACION. NADA DE CONTEMPLAR EL SISTEMA DE RIEGO POR GOTEO,INCREIBLE.
LOS CAMPOS DE GOLF PROLIFERAN, LAS PISCINAS DE LAS ZONAS HOTELERAS, CRECE EL NUMERO DE HABITANTES POR INMIGRACION SIN QUE NADIE PREVEA QUE ESTA GENTE VA A CONSUMIR MUCHA AGUA Y NO PONEN MEDIOS PARA SU ABASTECIMIENTO. LUEGO NOS BOMBARDEAN CON EL TEMA DEL AHORRO DE AGUA Y ENERGIA (QUE ME PARECE PERFECTO), PERO AL MISMO TIEMPO QUIENES EMITEN ESTAS CAMPAÑAS GUBERNAMENTALES, SON LOS QUE NO CONTROLAN ESTE TIPO DE ANIMALADAS.
TENGO UN AMIGO VASCO QUE CRIA CABALLOS EN EL PIRINEO FRANCES, Y SE HA PLANTEADO VIVIR EN ESPAÑA POR TEMAS PARTICULARES, Y ME HACE GRACIA CUANDO DICE QUE SE VA A VIVIR COMO LEJOS AL NORTE DE ESPAÑA (CANTABRIA O ASTURIAS) QUE QUIERE LO VERDE, QUE LO AMARILLO NO LE GUSTA, Y NECESITA PASTO PARA LOS BICHOS.
QUE TRISTE OIR ESTO DE MI PAIS. TENEMOS UN PAIS AMARILLO Y QUE VA CAMINO DEL MARRON ABSOLUTO.
LO MAS PENOSO ES QUE AL FINAL UNO VE QUE TODOS LOS ESFUERZOS QUE HACEMOS POR AHORRAR AGUA EN NUESTRAS CASAS COMO CAMBIAR LAS CISTERNAS A LAS DE MEDIA CARGA Y TANTISIMAS COSAS MAS, SE VAN AL TRASTE VIENDO ESTAS POLITICAS CAOTICAS DE NUESTROS MANDATARIOS.
QUE TRISTE FUTURO NOS ESPERA.
UN BESASO JAIME.